1. Bedrägerier
  2. Telefonbedrägerier
  3. Misstänkt köp på ditt konto

Misstänkt köp på ditt konto

Dessa bedragare ringer och utger sig för att vara från ett välkänt företag, ofta ett kreditkortsföretag, en bank, eller en onlinehandelsplattform. De informerar dig om att ett misstänkt stort köp har gjorts med ditt konto eller kreditkort och ber dig bekräfta transaktionen. Målet är att få dig att avslöja känslig information, såsom kreditkortsnummer, lösenord eller PIN-koder, under förevändningen att "bekräfta din identitet" eller "avbryta" det falska köpet.

Exempel: Du får ett samtal där de uppger sig för att vara från en stor webbshop som t.ex. Amazon och ber dig att bekräfta ett stort köp på ditt konto som du inte känner igen. För att avbryta köpet så måste du uppge personlig information som t.ex ditt kortnummer och de tre sista siffrorna på baksidan för att "hjälpa dem" att stoppa transaktionen och säkra ditt konto. Bedragarna använder istället denna information för att köpa saker med ditt kort.

Hur undviker du detta?

  • Om du får ett sådant samtal, avsluta det omedelbart. Kontakta sedan företaget direkt via en officiell kontaktmetod, såsom ett telefonnummer på deras hemsida.
  • Kom ihåg att legitima företag aldrig kommer att be dig om känslig information, som lösenord eller kreditkortsnummer, över telefon.
  • Aktivera tvåfaktorsautentisering för dina onlinekonton. Detta ger ett extra skyddslager om dina inloggningsuppgifter någonsin skulle läckas.
  • röstbrevlåda
  • uppringning
  • telefonbedrägeri
  • amazon
En kvinna som pratar i telefon om kreditkort

Har detta hänt dig?